zondag 12 december 2010

Miauw

Miauw wikkeljurk

We blijven hier in de dierenwereld vertoeven. Na 'Tsjilp tsjilp', veel bambi's, Liberty dieren, het populaire dierenrokje, zomers wild en nog meer vogels smijten we het nu eens in de poezen én de tricot.
Miauw wikkeljurk
Miauw wikkeljurk

Het stofje komt van de stoffenverkoop van Fragile. Ik ben er persoonlijk niet zo zot van. Maar zoals ik op het moment van aankoop had voorspeld, waren mijn 3 meisjes er wel wild van en werd er bijna gevochten over het alleenrecht op het stofje. Gelukkig had ik voor mezelf ook wat tricotjes mee. Een echte aanrader, die verkoop.
Fragile 071010

Het patroontje, speciaal voor tricot, kwam ter mijner attentie bij Lili-Mie en werd ondertussen ook hier, hier, hier en hier al eens uitgeprobeerd. Het komt uit de Knippie Winter 2008, die ik ontleende uit de bib. Ik reserveerde de overlock en stak het kleedje in een luttele 3 uur in mekaar. Wat een zaligheid die overlock: gestikt en propere naden in een enkele toer. De halsrand is afgewerkt met elastische biais van bij Mertens. De dame gaf mij de tip om de biais wat te rekken bij het stikken, zodat de rand niet zou uitrekken en dus mooi zou aansluiten op het lichaam.

Ik maakte maatje 122 maar verlengde het patroon met een centimeter of 10. Het wikkeljurkje was bedoeld voor Janne, maar het is haar eigenlijk te groot. De mouwen 'flubberen' te veel rond haar tengere armpjes. Dus schoof ik het jurkje door naar Stien, die daar niet rouwig om was. Het zit haar goed, maar is niptekes net niet te kort. Ik moest de zoom dan ook afwerken met een rolzoompje, want er was geen centimeter meer over om om te zomen.
Miauw wikkeljurk

Enfin, voor een eerste overlock-tricot projectje ben ik wel tevreden.

32 opmerkingen:

  1. een prachtig tricotje én het werd een geweldig schoon kleedje. Ik denk dat ik ook een dochter heb rondlopen die wild zou worden van dit stofke!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben fan van tricotkleedjes met elastische biais. Klaar in no time!
    Mooie Miauw !!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wauuuuuuwwww!!!! DIT is echt prachtig!!! En ooohhhh (zoals te verwachten was) heb ik nu ontzettend veel spijt dat ik niet een meterke meenam,...
    En de tip van de elastische biais neem ik mee :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Goh, dat stofje ligt hier nog steeds te liggen, geknipt en al. Ik zal er echt eens werk van moeten maken. Nà de rok. Beslist.
    't Is echt een schoontje geworden. 't Zal wel zijn dat Stien content was.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Misschien moet ik ook wel eens rekbiais aanschaffen... tot nu toe maaktje ik dit model altijd met een lintje uit de originele stof maar dat is net hetgene wat me tegenhoud er nieuwe te maken. Het blijft wel een super patroon met ontzettend veel mogelijkheden!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. mooi kleedje!
    Kan je je ergens inschrijven om op de hoogte gehouden te worden v die stoffenverkopen?
    groetjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een dot van een jurk !
    En wat een prachtig (uniek) stofje !
    Ik zal die verkopen toch eens in mijn agenda moeten plaatsen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik maakte er ook al eentje. In paars en zo. Jammer dat ik niet meekon naar die verkoop. Het was het duwen en trekken toch waard, hé!
    En mooi met die biais!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mooi kleedje en mooi stofje. Waar gaan die stoffenverkopen door? Daar ben ik ook wel in geïnteresseerd.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Volgend jaar ga ik mee vechten! Echt :-) Wat een schone stofjes en het kleedje is echt waw! Stien staat er prachtig mee!
    Waarschijnlijk een domme vraag, maar stikte je die biais dan ook met de overlock? Ik snap gelijk niet zo goed hoe je een heel kleedje van den eerste keer met de overlock kunt doen, of kan je die messen "uitzetten" dan? Ge ziet, een echt overlockbleutje :)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Amai, ik vind dit een heel mooi jurkje, de stof ook hoor. En voor de winter, met broekkousen eronder, vind ik dit een mooie lengte.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Fragile ... ik ga er toch niet meer naartoe denk ik! :-)
    Dat kleedje staat hier ook nog op mijn to do lijstje; zelfde stofje, zelfde patroon. Maar dat van die elastische biais, daar had ik niet aan gedacht! Bedankt! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. mooie jurk en mooie dochter!
    ja, ook ik wil wel een weten wanneer die stockverkoop van Fragile doorgaat, want het zijn prachtige (en goede) stoffen.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. @Bombilla, ik haalde de mosterd voor de elastische biais dan ook bij jou ;)

    @Needle Work, jij wil waarschijnlijk niet te veel meer herinnerd worden aan die stoffenverkoop?
    En oei Lila, gij ook al niet? Benieuwd of jij nog met interessante tips op de proppen komt.

    @Oontje...steekt dat maar rap in mekaar. Met de overlock gaat dat dus echt als niets.

    @Lili, nog eens merci voor het 'ontdekken' van het patroon!

    @Action Girl!, Omia, Pistolee, les quatre mères ... de stoffenverkopen worden op facebook aangekondigd.

    @Emma en Mona en Liesel, volgende keer ga je mee he!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. @Liesel, ik stikte enkel de naden en de zomen (mouwen en onderaan) met de overlock. De elastische biais stikte ik met de gewone naaimachine eraan.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. heerlijk zeg, ik zou er zo een reeks maken voor mij en mijn dochter. maar eerst eens tricot zoeken.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ge zult me nog mijn vrees doen overwinnen voor stofgevechten! Scheun en weer wreed proper gedaan hé!
    En heb ik al gezegd dat ik dat zo'n schoon kind vind, echt!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ik wil dat ook, zo foto's met model kunnen trekken die er uit zien of ze uit een boekske komen... (Dat kleedje valt trouwens ook onder die noemer.)
    Mijn model blijft nooit staan... (En ik heb zo geen schoon behang.)

    BeantwoordenVerwijderen
  19. wat een schone dochter! en een schoon kleedje ook natuurlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Oj! Ik vind hem heel erg mooi, en ik weet zeker dat mijn poezendochters hem ook geweldig zouden vinden. Wat een gaaf stofje...

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Wat is ie leuk!! Zowel model als jurkje/stofje :-)
    Heb je dat biaisbandje ook zelf gemaakt?

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Oh, ik lees met dat je dat kant-en-klaar gekocht hebt. Daar ga ik daar ook op zoek naar ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Aha, ik had al zo'n idee dat het hier om hetzelfde jurkje ging dat ik maakte. Ik weet zeker: als ik dit jurkje toon aan mijn dochter, dan kan ik straks aan de slag voor precies hetzelfde exemplaar. Enige probleem: waar vind ik de stof.
    En voor een eerste overlock-tricot projectje: TOP! wat een genot hè, zo'n overlock...

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Hallo Polkadotjes!
    Ik volg uw blog nu een tijdje, verslavend leuk! Na vooral dekbedovertrekjes en kussenhoezen te hebben genaaid ben ik nu gestart met wiebelrokjes en zwierige jurkjes voor mijn twee dametjes. Ik ben al een tijd op zoek naar het patroontje voor dit wikkeljurkje uit de Knippie, maar echter nergens te krijgen! heb jij het nog in bezit (maatje 104-110), en zo ja, zou ik tegen betaling wellicht een kopietje mogen krijgen?
    dank vast!
    Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Hallo Esther,
    Bedankt om de blog te volgen en leuk dat je aangestoken wordt.
    Ik kan je echter niet helpen met het patroontje. Ik ontleende het boekje uit de bib...misschien moet je die piste eens onderzoeken?
    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen