zaterdag 19 juni 2010

Dierenrokje

Zolang er beestjes op haar rokjes, kleedjes en t-shirtjes staan, is Roos tevree. In om het even welke uitvoering, kleur of formaat. Ze wil niets anders aan en kan daar werkelijk om 7u 's morgens ganse scènes rond maken. Een trui boven een beesten t-shirt is bijvoorbeeld not done, want dan zie je het beest in kwestie niet meer. Zucht.
Roos in de dierenrok
Dierenrok
Roos in de dierenrok

Ik twijfelde dan ook niet lang om dit prachtige 'Eau de Mer' stofje van Kokka (Push Pin) in mijn winkelmandje te stoppen. Beesten alom. De ganse boerderij- en bosfauna staat er op. Roos en het stofje waren dan ook onmiddellijk onafscheidelijk. Liefde op het eerste gezicht.
Een halve yard is voldoende, dacht ik nog. Waarom ik dat in godsnaam dacht, geen idee, want een halve yard is helemaal niet voldoende. Het plan voor de stof was, alweer, een smockjurk. Maar dat ging dus niet door wegens niet genoeg stof. En dat gold ook voor een eventueel A-lijntje.

Een rokje dan maar? Het lievelingsrokje van Roos werd bovengehaald en bestudeerd. En het zag er warempel doodsimpel uit. Alle afmetingen werden opgemeten en dju, ook hiervoor stof te weinig. De breedte van het pand moest worden aangepast, waardoor het rokje ietsje minder wijd valt. Spijtig, want het is iets wijder toch mooier.
Dierenrokje
Dierenrokje details
Dierenrokje elastiek

Mag ik er U trouwens op wijzen dat dit de eerste PER.FEC.TE blinde rits is die ik ooit in een kleedsel naaide. Eigenlijk is dit tout-court wel een naaisel voor de Polkadotjes 'Hall of fame'.

Na het aanschouwen van dit schoons, heeft U waarschijnlijk ook zin in zo'n rokje. U krijgt daarom de afmetingen (voor een 2 à 3-jarige) en werkwijze mee. Zomaar voor niets, speciaal voor U. Maar vooral omdat ik dit rokje binnenkort nog wel eens wil maken.

-------------------------------------------------------------------------------------------
NODIG:
1. voorpand (VP) en achterpand (AP) van de rok (70 x 29 cm) (dit zijn de oorspronkelijke afmetingen van het iets wijdere model) (ik had minder stof en gebruikte 55 x 29 cm)
2. tailleband (58 x 8,5 cm) (lengte kan je aan passen aan de tailleomtrek van het kind)
3. blinde rits en bijpassen garen

STAPPENPLAN:
1. zigzag de bovenkant van de tailleband
2. strijk van de tailleband onderaan 1 cm om en strijk dan nog eens om op 3 cm van de eerste strijklijn
3. naai het VP en AP aan één van de zijnaden aan mekaar (met een naadwaarde van 1 cm) en zigag de naad
4. rimpel het rokgedeelte tot de lengte overeenkomt met de lengte van de tailleband
5. leg (de open) tailleband en rok met de goede kanten op mekaar en stik op vast op 0,5 cm (zorg dat het midden van de tailleband op de naad van stap 3 ligt)
6. Maak knoopsgaten op de plaatsen waar je de elastiek wil om de tailleband aan te passen
7. bevestig de blinde rits (kijk eens hier bij 'naaitechnieken/ritsen/blinde rits' hoe het hoort) en naai dan de rest van deze zijnaad dicht. Zigzag de zijnaad.
8. plooi de tailleband om naar achter op de tweede strijklijn en stik de tailleband door net boven de eerste strijklijn (zo zet je het beleg vast)
9. naai met de hand het beleg vast aan de rits
10. open de knoopsgaten en bevestig elastiek en knoopjes.
11. zoom om op de gewenste lengte

30 opmerkingen:

  1. Mama P, ik vind het echt een super leuk en mooi rokje! Ik hoop echt dat ik later ook een dochter heb waarvoor ik zulke leuke rokjes kan maken! Veel succes met de kleedsels die nog komen! Charon x

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een prachtig rokje, en roos blij zeker? Over deze diertjes hoeft van mama niets over, hoogstens broekkouskes eronder als het zo koud blijft...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik denk het elke dag weer : ik wil ook meisjes!!!!!!!!! Knap gedaan zeg!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oh! Ik heb net dezelfde stof gekocht en ben die net aan het verknippen voor een rok voor de dochter. Verdorie, had ik nu maar gewacht op uw stappenplan...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Een stofje die past voor jong én oud (mezelf dan) :-) Heel erg mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Manmanman, wat een overheerlijk stofje is dit! Ik vind uw dochters dierenverslaving wel fascinerend... manifesteert zich dat enkel in de kleerkast, of blijft ze ook bij elke schapenwei aan de draad hangen? Altijd leuk om te zien hoe kinderen compleet kunnen opgaan in één of ander onderwerp :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Echt een superstofje en een zalig rokje.
    Heel inventief van u!
    En proficiat met de rits :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Zalig mooi rokje! En proficiat :)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Maar zo mooi zeg!! en dat stofje, zalig!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een perfecte blinde rits! Heb het sinds kort ook onder de knie ... En wat een mooi stofje, mooi rokje, mooi meisje ...

    Echt een rokje om aan te doen en nooit meer te willen uitdoen !

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hee, welke blinde rits? ;-)

    Maarreh, bedankt voor deze goede omschrijving van het rokje. Ik ga hem zeker een keertje maken, mijn dochter is nu 1 dus ze zal hem een keertje dragen.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. OMG! Wat een zalig stofke en model (dochter en patroon :))!

    wohow, alweer onder de indruk.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. OMG inderdaad!
    Ik dacht echt dat je dit rokje in één van die dure boetiekjes had gekocht!
    De stof is geweldig en het model ook. Zowel Roosje als de rok :-)
    Het schreeuwt gewoon HEBBEN!

    Voor de rest kijk ik een beetje ademloos verder...

    BeantwoordenVerwijderen
  14. wauw prachtig zowel Roos, stof, rok, blinde rits en ook het behang!!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Het is een beeldschone blinde rits geworden, in een bijzonder schattig rokje! (Meisje ook niet te vergeten, vooral de koppigheid die je beschrijft over de kledingkeuze hihihihi). Toch jammer dat ik geen dochter heb... Maar doet niks af aan de liefde voor mijn geweldige zoon natuurlijk ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ik treed de strafste superlatieven van hierboven bij: dit is echt fantastisch mooi! Wat een stof! In zo'n schoon patroontje! Dank je wel voor het uittypen van de handleiding.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Dat ziet er heel erg mooi uit!
    Een superstofje en een mooi modelleke!
    Merci voor t patroon!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hall of fame, hallo zeg, zeker en vast! En foto's 'uit de boekjes'!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Heel schoon, zeker ook in dit stofke. Bedankt voor de tutorial.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Blogland heet eigenlijk complimentenland:
    knap meisje, mooi rokje, schattig stofje en inderdaad, een perfect ingezette blinde rits.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. I can't read any of the words but the skirt is amazing!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Ewel merci, onze Nils gaat deze rok aandoen! Ik start een nieuwe jongensmode!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Su-per-mooi!! Merci voor den uitleg. Ga ik zeker ook proberen

    BeantwoordenVerwijderen
  24. ooooooooohh wat mooi zeg
    zou ik stiekem ook wel willen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Bij zien van zo'n dingen denk ik soms toch wel, och had ik maar een dochter :-(. Mooi vooral in combinatie met dat rode t-shirtjes en sandaaltjes

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Laat ik nu recent toch wel exact hetzelfde stofje gekocht hebben! Nu ik deze post gezien heb weet ik wat er mee te doen. Het ziet er schattig uit. Volgende zomer is onze lieve kleindochter 2,5 en zal er zo'n rokske gemaakt worden voor haar. Bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Eerst en vooral, heel erg mooi rokje!
    Sinds kort zit ik ook achter de naaimachine en deze komt zeker om mijn to do lijstje!
    Maar ik heb 's een (waarschijnlijk dom) vraagje, die vierde stap, het rimpelen, hoe doe je dat juist? Met de machine of..?

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Anoniem...is het dringend? Meisjesmama is van plan een dezer een handleiding voor het rimpelrokje te bloggen.

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Ik heb intussen de handleiding van meisjesmama gevonden en ga hem binnenkort zeker eens uittesten!

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Super Anoniem!

    De handleiding voor het rimpelrokje kan je dus hier vinden:
    http://meisjesmama.blogspot.com/2011/01/rimpelrokjes-een-handleiding.html

    BeantwoordenVerwijderen