vrijdag 15 oktober 2010

Tsjilp tsjilp

Tjsilp tsjilp

Ik ging woensdag naar de IJverige Wijven en deed daar 3 uur niets...3 uur babbelen, inspiratie opdoen en 6 patroondeeltjes overnemen niet meegerekend. Maar 't was tof. Wreed tof.

De naaihonger was wel niet gestild en dus besloot ik de volgende dag vlug vlug een rokske in mekaar te steken volgens deze goedgekeurde methode. Meer dan anderhalf uur zou dat niet mogen duren. Roos had een tijdje geleden al een stofje gekozen voor een '1 septemberrokje' waarvoor ik de deadline echter niet haalde, en herinnerde me er regelmatig aan dat ik mijn belofte nog moest waarmaken.

Dat anderhalf uur kon ik wel op mijn buik schrijven, toen ik opeens besloot om stolpplooien te voorzien in plaats van rimpels. Ik baseerde me op deze handleiding. Ik hou van stolpplooien. En ik vind ze nog mooier als ze doorgestikt zijn. Er kruipt veel tijd in, maar het is mooier en steviger. Ik geef U straks wat tips over hoe U dat het best kunt doen.
En toen bedacht ik me dat het al een tijdje geleden was dat ik nog eens paspelband gebruikte. Hopla, weer een half uur erbij.
Stolpplooikes

Ik voerde het rokje volledig en besliste om geen rits in te zetten. Eigenlijk is dat voor zo'n klein meisje niet nodig. De tailleband is ruim genoeg om over haar heupjes te geraken.

Het rokje was net op tijd klaar om de schoolbel te horen luiden. En wat was Roos blij eindelijk haar vogeltjesrokje in haar armen te mogen sluiten. Het is echt een plezier om ze zo enthousiast en blij te zien over het 'kunnen' van haar moeder.
Tsjilp tsjilp collage
Tsjilp tsjilp stilleven

Ik volgde dus nauwgezet de handleiding van Emma en Mona, maar veranderde wel een paar afmetingen. Ik geef ze U hier mee. Dat bespaart U alvast wat tijd en stof.
1.   rokpand:
breedte = 169 cm (inclusief 2 cm naadwaarde...voeg 2 cm extra naadwaarde bij als je het pand uit twee stukken stof moet knippen en naai de twee lappen vervolgens aan mekaar)
lengte = 30 cm (inclusief 5 cm zoom en 1 cm naadwaarde)
2.   tailleband = 58 cm x 9 cm (inclusief naadwaarde)
3.   plooibreedte = 2,5 cm
4.   voering = 72 cm x 25 cm

Ik geef U, zoals beloofd, ook een aantal tips mee om die stolpplooien netjes vast te naaien.
1.   teken op je pand een streepje op 2 cm (voor de naad) en vanaf dan om de 2,5 cm.
2.   leg dan het tweede streepje (dat van 4,5 cm) op het 6de streepje (dat van 14,5 cm) met de goede kanten op mekaar. Stik in een rechte lijn 6 cm (dit kan je naar eigen goesting korter of langer maken) naar beneden. De breedte van je plooi moet netjes 5 cm zijn.
stolpplooi 6 cm vaststikken
5 cm brede stolpplooi

3.   Laat 1 streepje tussen en leg dan het volgende streepje (n°8) op streepje n°12 en stik opnieuw vast. Herhaal dit tot je de volledige breedte van je rokpand hebt afgewerkt. op het einde zou je 11 plooien moeten hebben en schiet er 5 cm van je stof over.
4.   De voorkant van je plooi zou er nu zo moeten uitzien.
voorkant stolpplooi

5.   Aan de achterkant heb je nu een tunneltje stof. Vouw dit mooi open, zodat het centrale streepje net onder je stiksel komt te liggen. Doe je dit niet dan heb je gewone plooien, zoals hier, in plaats van stolpplooien.
achterkant stolpplooi

7.   Stik de stolpplooi door. Doe dit in een U-vorm. Dit verstevigt je plooi en zorgt er voor dat ze niet zo vlug loskomt of doorscheurt.
Stolpplooien doorgestikt

En nu aan U...

24 opmerkingen:

  1. Zucht. Wat maak jij toch altijd mooie dingen.
    En dat jij dat stofje nog had, dat steekt me ook de ogen uit.
    Heel mooi, werkelijk waar. Ik ga dat toch eens moeten proberen, die plooitjes zijn wel heel stijlvol.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. oooh, wat mooi! moet ik toch ook eens gaan proberen, zo'n plooirokje. al denk ik niet dat ik dat zo mooi en netjes voor elkaar krijg als deze;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Echt wel weer een geslaagd exemplaar. En zo mooi afgewerkt. Chique, er zal zeker weer ééntje blij zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zo mooi! Bij jou klinkt dat altijd alsof dat allemaal niks is hé... Jouw Roos gaat in ieder geval stijlvol de winter in: al 2 prachtexemplaren op rij.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb net iets gelijkaardig gemaakt ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Kon ik dat ook maar... Als ik later kleintjes heb, hoop ik dat ik ze daar ook gelukkig mee kan maken! Liefs x

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wauw!
    Je doet het weer!
    Ik sta paf.
    Prachtig met die paspel en die doorgestikte plooitjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wauw!! Werkelijk prachtig!!!

    Volgende keer doe ik het ook zo, want dat is toch echt wel mooier!!

    Weet je of dit stofje nog ergens te verkrijgen is?

    BeantwoordenVerwijderen
  9. @Oontje, als ge eens googelt vindt ge dat stofke nog wel hoor. Het stofje heet 'Park slope birds' van Erin McMorris.

    @Mejuffrouw kip, doen! 't Is echt niet moeilijk. Veel strijken tussenin helpt wel om de afwerkingsgraad wat omhoog te krikken.

    @An...wacht, het derde exemplaar komt er aan. En nu gaat dat idd wel vlotjes, rokjes naaien. Een jaar geleden echter....

    @Mie, benieuwd!

    @Emma en Mona, gij zijdt de plezantste zeker thuis? Ik ben dat wel bij U komen afkijken, hé! Tenzij je met 'je doet het weer' bedoelt dat ik weer eens kwam afkijken bij U ;)

    @Needle Work, en nu heb je meteen de maten voor jouw 2eneenhalfjarige.

    @Bregje, ik ben nogal een perfectionist...ik word soms zot van mezelf. Het mes snijd dus aan twee kanten.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Oh wow, prachtig! Nog een rokje bij voor op mijn lijstje en dat ander is geeneens af! Ge vergeet trouwens nog te zeggen dat ge woensdag constant lastig gevallen werd om uitleg ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Uw foto's...TOP gewoon!Schoon rokske,en merci voor de uitleg!Roosje wordt al groot seg...

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Die afwerking... Zucht... Prachtig, echt!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Woow! Weer een handleidingske dat ik kan afprinten en schonekes naast mijn stikmachine kan leggen, mercikes:) Maar zo schoon zalt wel ni lukken, waaw!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. absolutely een prachtexemplaar, 't wordt echt dringend tijd dat ik eens bij jou kom "afkijken"!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Aiai, dat piekt nu eens in mijn ogen. Zo schoon! Ik moet toch ooit echt nog eens aan een dochter geraken.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. zo proper allemaal!, vré schoon rokske!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. zo proper allemaal!, vré schoon rokske!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Supermooi!
    En ik blijf grote fan van dat stofje!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Maar allee, dat is echt zo'n schoon rokje! En Roos is schattig en dat buikje! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Maar ik ben zo ondersteboven van jouw afwerking en jouw foto's en jouw dochter :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Hoe je je elastiek hebt afgewerkt met die biesjes! Dat is nog eens een idee, dat moet ik ook doen! Het fortuin aan naalden dat ik al heb gebroken door te proberen door 3 lagen elastiek te stikken, daar heb je geen gedacht van, maar dit is perfect gewoon, 1 laagje elastiek en een paar laagjes stof, geen gedoe meer met lelijke lussen, gebroken naalden, vaststekende stikzijde, geblokkeerde machines, dit voelt als een bevrijding.

    BeantwoordenVerwijderen