woensdag 18 november 2009

Lekker Vilt


Het begon allemaal toen mama P, voor ge weet wel wat, net een fortuin had uitgegeven aan het prachtige Biofino speelgoedeten van Haba. Terug thuis werd dit, overigens toch wel prachtige speelgoed, aan een grondige studie  onderworpen en begon het mama P te dagen dat ze dit toch zelf moest kunnen, niet? Een googlehalfuurtje later waren haar vingers ongelooflijk aan het kriebelen om aan de slag te gaan. U moet zelf maar eens googelen op 'felt food' en ontdekken wat blogland allemaal aan vilten eten heeft geproduceerd! Zeker hier eens kijken ook! 

Dus op naar de stoffenwinkel ('De Strek' again) om een voorraadje vilt in te slaan. Vilt vindt U ook in vb. de Veritas, maar daar betaal je  al gauw 1€ voor een lapje van nog geen A4-formaat. In 'De Strek' vind je, op rol, een kleurtje of 15 en dat allemaal aan 4€/m. Ze konden er daar echter precies wel niet mee lachen toen mama P een kwartje meter van elk kleurtje vroeg!

En toen ging mama P, met Lief Polkadotje aan haar zij, aan het werk. Elke avond werd, al dan niet strikt volgens tutorials gevonden op het www, een ander item geproduceerd: een spiegeleitje, een donut, pastastrikjes, sneetjes kaas en brood, spek, blaadjes sla en tomaatjes. Lief Polkadotje hielp met knippen en borduren. Alle spikkeltjes op de donut werden door haar aangebracht. Leuk toch he!





De schijfjes tomaat...daar zijn wel een aantal versies over gegaan eer mama P tevreden was met het resultaat. Mama P vond de tomaatjes van One Inch World geweldig...so real! Daar was duidelijk over nagedacht. Maar de handleiding is duidelijk niet geschreven voor naaimachine -addicts. Oordeel zelf:

Dus werd de werkwijze lichtjes aangepast: uit donkerrode vilt werden C-vormige stukjes geknipt, deze werden op een lichtrode cirkel gestikt (mét naaimachine) waarna de zaadjes met de hand werden geborduurd met de "lazy dazy stitch" (hoe noemt die steek in good old dutch?). Twee van dergelijke schijfjes werden daarna, met de verkeerde kant, aan mekaar gestikt. En zo zien die schijfjes er toch wat beter uit.
Dit assortiment voedsel werd niet voor eigen gebruik gemaakt, daar mama P nog een cadeautje verschuldigd is aan een lief, klein meisje dat onlangs 3 is geworden. Smakelijk, kleine meid en veel speelplezier!


34 opmerkingen:

  1. Fantastisch gemaakt, je kan een winkeltje beginnen!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Super! Merci voor de tips! Ik zit hier met een jongen die in een kookfase zit. Hij zal hier wild van zijn. Enne, schone nieuwe foto!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi zeg! Dat vilt is bij jullie een stuk goedkoper dan hier! En ik heb nog vilt nodig....

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hmmm, die donut ziet er echt om op te eten uit -de resr ook trouwens- maar jakkie die armen van die eerste link.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Superleuk! Dat zal mijn oudste ook wel heel leuk vinden denk ik!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoe super is dit wel niet!!! Ik ga ook eens langsgaan bij de Strek! Maar kga wel nog een week of twee wachten, want kheb ook maar een kwartje meter nodig van elk kleurtje, hihi :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heel mooi gedaan , ik heb ook ijsjes gemaakt,met een echt houten stokje,je kan er gemakkelijk doorstikken.Als je wil stuur ik je de foto door?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. waaw zeg, ik wist trouwens niet dat ze in de Strek ook vilt hadden. Ik heb mij onlangs ook een voorraadje ingeslagen, weet direct wat ermee aan te vangen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Liesel,

    Misschien kunnen we samen gaan, elk een kwartje da's toch al een halve meter dan hé :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Fantastisch zeg! Donut, eitjes, sandwich, alles om te leuker.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. my God Isa, what's next?!?!? Die van De Strek, by the way, kunnen dat gewoon niet, lachen. But who cares hé, dan lachen wij wel dubbel, en het blijft hoe dan ook een zalige winkel. Gisteren ook nog 3 meter fleece gaan halen voor een karrevracht kikker-knuffeltjes voor de verse-peuter-pakket in de Torteltuin. Heb gisteren gedacht om mijn TV buiten te smijten, een mens doet dan zoooveel meer hé...

    dikke kus

    BeantwoordenVerwijderen
  12. lekkere donut met plakjes tomaat.
    mooi werk

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Moh kijk eens aan! Zo mooi!

    Ik mis hier en daar wel een ferme kwak ketchup... ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. @Mamasha, ik vind de foto ook wel leuk...lekker herfstig!

    @hutsefluts, stuur ik je een pakketje op?

    @ An, die armen zijn niet te doen bwekkes he!

    @Liesel, ik denk dat je ondertussen wel kunt gaan want de vilt ligt hier al een week of twee.

    @Martine, ik ben die ijsjes idd ook ergens tegengekomen. Kan je echt doorheen die stokjes stikken? Speciale naald daarvoor nodig?

    @Ste...die van De Strek heeft mij ooit eens een kwartier bezig gehouden met een relaas over hoe kanker en sigaretten totaal niets met mekaar te maken hebben! Er kwam stoom uit mijn oren! En zelfs voor 3 meter kon er geen lachje af? Ben curieus naar jouw projectje! Die TV buiten smijten of op zijn minst een aantal TVloze dagen zou idd een nieuwe wereld doen opengaan...boeken lezen, naaien, breien, haken...?

    @Bombilla...het pakketje komt er aan, voor de ketchup moet ge maar zelf zorgen! Maar ge wilt uw kinders toch zo niet opvoeden he?

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Oh, héérlijk! Heerlijk mooie én heerlijk lekker.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Whoeha!!!! Super de super! Ongelooflijk mooi! Dat halfuurtje googlen mag je mij wel eens leren. Als ik google vliegen er al gauw een aantal (half)uurtjes voorbij.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Heee, dat opsturen is heel goed een idee... ik ga even denken over welke kleurtjes ik wil hebben! Kan ik je mailadres krijgen? mijne is hutsefluts(at)home(punt)nl

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Super!
    Je hebt mij onmiddellijk verlost van het probleem van 'en wat stoppen we dan weer in de pakjes onder de kerstboom???'
    Ik ga op viltjacht!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. grappig !!

    hier brengt de sint dit ook, de eitjes heb ik wel uit fleece gemaakt met een bolleke vilt op

    de boterhammen heel lui uit vilt van 4mm dik geknipt ( banier)

    en idd in de strek ( die ik altijd strik noem heb ik al gemerkt) vind je veel stofkes maar jammer genoeg zijn ze geweldig onvriendelijk en zelfs arrogant met momenten, 6j geleden heb ik hem eens laten staan met men afgeknipte stof , ben er dan 4j niet meer binnengeweest

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ik heb mijn patroontjes van bij:Day To Day gehaald ,ook een blogje van een zeer creatieve dame.
    Ze heeft een volledige tutorial staan van Felt Food.
    Door de stokjes stikken gaat ,maar ik draai dan beetje per beetje aan mijn wiel,'k was eerst wat wantrouwig maar het gaat.Niet stikken zoals in stof,dan zou ze wel kunnen breken. Maar het houten stokje is zacht hout. Geen speciale naald gebruikt.
    De ijsjes zijn heel schattig.
    Zou je graag mijn foto doorsturen maar weet niet hoe?

    BeantwoordenVerwijderen
  21. ben je trouwens geen aardbeitjes tegengekomen ?

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Hallo Jippie, ik zag er(met tutorial) op het blogje van mr.monkeysuit.
    Groetjes Martine

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Oh waaw! Tof! Ga ik ook maken voor mijn dochter zie. Ze is twee, is verzot op eten en vind het heerlijk om in potjes te roeren en ons dan de gemaakte 'tatjes' (patatjes dus) te laten proeven. Alez, dat wordt dus ook een uitstapke naar de strek! Misschien moeten we met zijn allen gewoon die rollen opkopen en ze dan verdelen? ;-) Dan krijgen we tenminste op een vriendelijke manier de gevraagde stofkes!
    k Heb daar altijd t gevoel dat k me moet excuseren omdat ik een stofke heb durven vragen! jeetje!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. @Martine...mijn mailadres staat linksboven.
    @Jipie...ben ongelooflijk veel aardbeien tegengekomen...even googelen op felt strawberrie!
    @Niek...sterkte bij de strek! En veel plezier bij het maken, want 't is echt wel leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Wat leuk gedaan zeg ! Nodigt echt uit tot spelen denk ik !
    Fijne avond , groetjes van Ingrid.

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Geweldig leuk. Ik heb daar in de winkel ook al vaak naar gekeken, maar dan bedenk ik altijd hoeveel sympathieker zoiets is als je het zelf gemaakt hebt. Wat zien die tomaten er heerlijk uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Dit is ook een leuke:
    http://feltorama.blogspot.com/2009/01/felt-food-tutorial-waffle-cone-and-ice.html

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Net je blog ontdekt - mooie dingen hier en zo krijg ik ook veel zin om eraan te beginnen.
    Wààr in Ledeberg is de 'Strek'??? Dan kan ik mijn dochter sturen om een voorraadje vilt ;)!!
    Dankjewel, Marta

    BeantwoordenVerwijderen
  29. In de Jaques Eggermontstraat 61, niet ver van "Speurder"

    BeantwoordenVerwijderen
  30. @Marta (schone naam trouwens...is lang in de 'running' geweest bij het kiezen van de namen van onze dochters), idd zoals Ilse zegt in de J. Eggermontstraat...dat is het kleine straatje tussen de Markt van Ledeberg en het rond punt aan de Speurder. Veel plezier!

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Ilse èn Polkadotjes, dank voor het adresje!
    Enne, Marta hoor ik liever dan mijn eigen naam, vandaar!

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Wauw, wat een leuk resultaat. Wij hebben ook zoiets gemaakt maar dan met schattige gezichtjes. Binnenkort komt er een post op onze blog!

    BeantwoordenVerwijderen