zaterdag 11 februari 2012

Een verjaardagsjurkje

Birthdaydress for Roos

Hier werd ik recentelijk van mijn sokken geblazen door een prachtig stofje. Die stof was niet meer te verkrijgen, maar ik vond op het Stoffenspektakel wel deze herfstversie. Ik weet het, ik weet het...'t is winter. Maar deze kleurenpracht kon ik niet laten liggen. 

De mogelijkheden met zo'n stof zijn beperkt. Een paneel is maar dik 60 cm hoog en dus moest het een simpel patroontje zijn. Even grasduinen in mijn Flickr-favorieten bracht dit patroontje aan het licht. Ik werd er voor het eerst verliefd op toen ik dit zag. Sindsdien maakte deze Paspelpoes al vele versies van het jurkje die mij telkens opnieuw de ogen uitstaken.
De lieflijkheid van die plooitjes is wat dit zo'n schoon jurkje maakt.
Birthdaydress for Roos

Maar toen begon het. Het patroon voorziet een achterpand in twee delen met knoopjessluiting. Dat zou echter de print volledig doorbreken en ik had geen tweede paneel om de print te doen doorlopen. Dus moest ik de achterkant uit een stuk maken.
Dat feit bracht een aantal problemen met zich mee: er moest een rits in de zijnaad, een van de schouderbandjes moest open kunnen en zo zag ik een afwerking van hals- en armopeningen met het voorgeschreven biaiske niet goed komen. Volledig voeren dan maar, wat geen sinecure was (type 'keersukkel') en de maaktijd van het jurkje zo ongeveer verdubbelde (het denkwerk niet meegerekend).
Birthdaydress for Roos

But it was all worth it. Het staat haar prachtig.
Birthdaydress

Na het jurkje voor haar tweede en derde verjaardag toch wel het schoonste verjaardagjurkje tot nu toe.

Straks misschien nog een 'What we are wearing on Roos's birthday'.

49 opmerkingen:

  1. Prachtig!!!!!! Gefeliciteerd met je grote blonde meiske!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wauw, indrukwekkend! Stofje, aanpassing patroontje en uiteraard ook (grote) dochter... Proficiat!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. inderdaad de moeite waard! Even mooi aan de muur als aan het kind.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ongelooflijk schoon!
    Hiep hiep hoera voor de jarige!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een giga mooi kleedje!!!
    En een gelukkige 4de verjaardag aan Roos!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Amai, inderdaad een toppertje. Fantastisch mooi en ze staat er geweldig mee!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Fantastisch! Echt waar ik bewonder jou :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Echt, ik val even omver. Dit is zooooo mooi en een dikke dikke zoen voor die mooie dame!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Proficiat jarig Roosje, het staat je prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Het is prachtig! Wat Dominique Vereecken-achtig, ik heb zo'n kleedje voor Joëlle met konijntjes op :-) Een dikke proficiat voor jouw grote, kleine meisje xxx

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, daar doet het mij ook aan denken. Maar ik ben dan ook hevig fan van Dominique Ver Eecke.

      Verwijderen
  11. Ik vraag me af, zou ik als blondine ook mooi staan met de herfstkleuren, net als Roosje?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. IK vrees dat jij aan een paneeltje niet genoeg zal hebben. Maar voor de rest: volmondig ja.

      Verwijderen
    2. Lol, dat zou wel een heel kort jurkje zijn!

      Verwijderen
  12. Zo van het stofje en kleedje an sich was ik niet helemaal overtuigd, maar op het model wel, 't staat haar heel mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wauw, als er één plaatje is dat klopt, dan is het dit wel! Prachtig...

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik kan niet veel anders zeggen dan "waaaaaaauw"...

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat ik me nog al eens afvroeg, van waar heeft ze die mooie schoentjes?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een adres voor mooie schoentjes in Gent: Aap. Noot. Mies.
      Ze zijn van Eli.

      Verwijderen
  16. Hallo,

    Wat een mooi geheel ! Prachtig. Het vestje, de broekkousen en de schoenen perfecte combinatie. Het lijkt uit een chique boetiek te komen en jouw dochter is een prachtige mannequin.

    Lieve groetjes,

    CreativEls
    http://koekjehaakjemaakje.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Zelf zou ik niet meteen zo een stofje kiezen, maar als ik het zo zie: waw!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Het staat haar inderdaad prachtig, al zou ik met zo'n stofje niet weten wat gedaan. super.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Prachtig.Winkelwaar,echt...Stof én patroon zijn Roos ook op het lijf geschreven!Chic gedaan!
    Een dikke verjaardagszoen voor de jarige!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. 1 woord PRACHTIG ! echt heel schoon !
    en een happy birthday aan dat prutse mieke! : )
    grtjs
    Marie-lu

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Bedankt voor alle lieve verjaardagswensen. Hier loopt een gelukkig 4jarig kindje rond.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. hiep hiep hoera voor roos in haar beeldige jurkje!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Super, een mooi meisje in een prachtig kleedje!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Adorable! I want this in my size. Love how you've styled the outfit too.

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Het is al wat laat, maar toch nog lieve verjaardagszoentjes voor Roos!
    Nog exact 15 dagen en mijn jongste is ook (al!) 4, pfjieuw!
    Maar die verjaardagsjurk en outfit,... Wow!! Echt helemaal als Dominique Ver Eecke. Zalig mooi! Als dat in stijgende lijn gaat, dan ben ik reuze benieuwd naar volgend jaar, want 'de-3-jaar-jurk' vond ik ook al fantastisch!

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Amai, hoe kan ik dit gisteren gemist hebben?! Ge hebt mij vorig jaar al weggeblazen met de verjaardagsjurk van Roos, maar deze doet er alles behalve voor onder! De jurkjes van Nele P. vond ik ook al prachtig, maar deze stofkeuze is gewoon briljant! (en ik vraag me af, waar op het stoffenspektakel deze te vinden was want dat heb ik weer niet gezien :-).)
    En nog een (late) gelukkige verjaardag voor Roos! 4 jaar zijn is de max, als ik mijn buurmeisje mag geloven.

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Zalig mooi! Het kleedje, het stofje (hélemaal mijn goesting), het kind.

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Proficiat voor Roos!! Wat een mega-mooi meisje is dat toch hé! En dat stofje, daar had je op het Stoffenspektakel de hele dag zicht op waarschijnlijk - bij het kraam aan den overkant van de Van Katoen stand ;-) Zelf zou ik dat niet durven om dat te kiezen voor een kleedje voor een 4-jarige, maar dat is geheel ten onrechte van mijn kant want het is schitterend!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  29. proficiat voor roos!! wat mooi, het kleedje, het stofje, de plooitjes, de schoentjes... bravo mama!!

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Chance dat je het zelf nog eens vernoemde vandaag, want het was me gisteren ontgaan en dat was ongelooflijk zonde geweest. Ik had herfstroos niet willen missen. Dit herfsttype is weg van jurk, nog meer met dat super truitje erboven. Hiphoi knappe verjaardagsdame!

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Oh wat mooi! Proficiat Roos! Ik zoek al een tijdje naar soortgelijke stof voor mijn manneke, beesten geen bloemen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Grmbl.... ik had dat stofje ook gezien en was vast van plan het te kopen want ook al een tijdje naar zoiets op zoek. Maar ja, ik ben zo het type dat eerst de hele beurs afgaat om het aanbod te bekijken en dan overal teruggaat naar de stands waar ik iets wil aanschaffen, met natuurlijk als gevolg dat dit volledig uitverkocht was... (Ik moet dat toch dringend eens afleren ...)Jongens, ik heb er nog elke dag spijt van en nu NOG meer natuurlijk. Maar kom, ik ben wel heel blij dat er ergens dan toch een meisje is met een supermooi kleedje in dat supermooie stofje. Heel mooi !

    BeantwoordenVerwijderen
  33. ohhh.... prachtig! (dat is het enige wat ik stilletjes kan uitbrengen!)

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Wat een leuk jurkje en wat een leuke blog! Je hebt er een volger bij ;)

    BeantwoordenVerwijderen