zaterdag 1 februari 2014

KCW winter 2014. een vintage Ayashe rokje

Vintage Ayashe skirt

De lente lonkt. Die kleuren!
Het stofje kreeg ik ooit van Paspelpoes Nele. Het lag een paar jaar in mijn schatkast. Om er nu eindelijk een rokje mee te maken. Merci Nele!
Vintage Ayashe skirt

Het patroon is de 'Ayashe skirt'  van Figgy's. Ik maakte ooit al eens het bloesje van hetzelfde patroon.
Het rokje heeft plooitjes in voor- en achterpand, zakjes, lusjes om een riempje door te halen en sluit met een knopenrij vooraan.
Vintage Ayashe skirt
Vintage Ayashe skirt

Over het bloesje was ik heel tevreden. De pasvorm van het rokje stelt mij echter een beetje teleur. Het rokje valt heel kort. Ik maakte de 6/7 jaar voor mijn lange bijna 6-jarige dochter en verlengde het rokje met dik 2 cm. Het valt nog kort, maar daar kan ik mee leven.
Vintage Ayashe skirt

Wat ik storender vind is het gigantische teveel aan stof ter hoogte van het rugpand. Het is veel te groot en zit door de elastiek helemaal opgestropt . Het rugpand heeft centraal een stolpplooi en langs beide kanten daarvan nog twee platte plooien. Daarvan is echter niets meer te zien door al dat stofoverschot. Zelfs Janne (10 jaar) kan nog in het rokje en dan nog moet de elastiek serieus aangehaald worden. Ik zou dus aanraden om de taille van je kind te meten, op basis daarvan de geschikte maat te kiezen en die dan te verlengen.
Vintage Ayashe skirt

Zo zal ik het toch doen de volgende keer dat ik het patroon gebruik. Want op zich is het een mooi rokje.Vintage Ayashe skirt
Vintage Ayashe skirt

29 opmerkingen:

  1. Wat een prachtige kleuren!
    Jammer dat je er niet helemaal tevreden over bent.
    Mij stoort het niet. Het lijkt achteraan een gewoon rimpelrokje.
    x

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het is een prachtstof, en een héél mooi rokje. Dat teveel aan stof stoort niet, maar als je daardoor de plooien niet meer ziet is dat wel jammer natuurlijk. Het lijkt nu idd een rimpelrok. Ik ben fan van het koordje!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Waw, het is een prachtig stofje! En ook heel mooi met die knoopjes. Zoals Griet zegt, denk vooral dat je een rimpelrokje maakte!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik vind de voorkant heel mooi en ja achteraan miszie ik er ook iets aan.
    Spijtig dat je de plooitjes niet meer ziet.Het stofje zelf maakt veel goed .

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heel mooie foto's van wat er een heel mooi rokje uitziet, maar als ik ooit dat patroon eens aanschaf zal ik aan je raadgevingen denken!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Jammer dat je niet tevreden bent. Ik vind het anders een prachtig rokje.
    Al begrijp ik je gevoel als het gewoon anders uitdraait dan je verwacht had.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. De lentekleuren vliegen vrolijk mijn naaikamer binnen. Mint zal één van de volgende projecten worden!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik vind het als look-a-like rimpelrokje ook erg M ooi!
    Jammer wel van al het werk dat je hebt gehad met het uitmeten en stikken van de plooien als je ze uiteindelijk toch niet ziet.
    Ben ook een enorme fan van het stofje....:)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. heel leuk stofje
    rokje is tof maar geen stolpplooi te zien... had je niets gezegd had ik gedacht wat een leuk rimpelrokje...

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Toch wel mooi hoor!
    Met het Pauline-rokje uit Zelfgemaakte Kleertjes 2 heb ik net hetzelfde voor. Mijn weliswaar smalle 5,5-jarige kreeg maat 4 jaar, maar ze kan er twee keer in. En met al die plooitjes is elastiek inderdaad moeilijk. Ik hou het voor volgend jaar (of binnen twee jaar?) ...

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Mooi hoor, en als toeschouwer is de achterkant helemaal niet storend.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een leuk stofje! Jammer dat het rokje zo anders valt dan dat je had gedacht en gehoopt, al stoort het niet al die rimpels aan de achterkant. Het staat haar mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Toch mooi! En ik hou van het accent in de vorm van het touwtje!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik begrijp uw frustratie... Soms is dat vloeken met bestaande patronen, vandaar dat ik ze soms nog liever zelf teken... Maar dat vraagt dan weer baalkatoen-try-outs etc waar ik ook niet altijd zin in heb... Maar toch, oefening baart kunst en ooit maak jij een rokje waar je niet alleen tevreden bent van de knopen, de stof, het accentkoordje maar ook het patroontje. En btw: love the shoes!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Toch mooi hoor ondanks je bedenkingen die ik begrijp :)

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Een prachtige stof! Die plooien storen niet, hoor. Zou je ze niet verder door kunnen stikken, dan heb je al wat minder stof?

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Spijtig dat de plooien niet mooi tot z'n recht komen. Het ziet er toch nog heel mooi uit. Lente, wij zijn klaar voor u! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Super vooraan, iets minder achteraan. Maar de mooie stof maakt veel goed ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  19. mooie kleurencombi maar inderdaad wel jammer dat het achteraan zo poeft.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. toch een mooi rokje en i <3 dat t-shirt!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Toch mooi, vind ik. Jammer dat je zelf niet helemaal tevreden bent. Ik zal de raadgevingen in gedachten houden als ik het rokje ooit zelf maak, want op zich lijkt het me wel een mooi patroon.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Het is mooi hoor, maar duidelijk vooraan beter passend dan achteraan. Kun je het niet meer aanpassen?

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Het is een pracht van een stofje. Mooi rokje heb je gemaakt. Jammer dat de achterkant niet helemaal uit de verf komt. Volgende keer inderdaad het achterpand aanpassen zodat de plooitjes mooi uitkomen.

    Groetjes, Collie

    BeantwoordenVerwijderen
  24. ik maakte het rokje ook al (vorig jaar) en had net hetzelfde probleem. Vooraan dik ok hoor!

    BeantwoordenVerwijderen