zaterdag 24 maart 2012

Het Libertybloesje en het knopenwalhalla.

Naaien is voor volhouders. Karakter heb je daarvoor nodig.
Ik begon aan dit bloesje in oktober 2011 en blokkeerde bij de aanzet van de polosluiting, liet het maanden half afgewerkt liggen in een hoek en sprak mezelf gisteren wat bemoedigende woorden toe alvorens het ding af te werken. 
Dit afwerkingsproces liep niet van een leien dakje. Er waren frequente peptalksessies nodig. Ik had verschillende keren zin om het ding diep in de vuilniszak weg te moffelen. Uit het oog, uit het hart.
Ik zei het al: naaien is voor doorzetters.

En hier zitten we nu, aan de start van de lente, met een bloesje met lange mouwen. Je zou voor minder een bedenkelijke blik opzetten.
Liberty fan

Een bloesje uit de Knippie 5/2011. Model 26. In de Knippie in tricot uitgewerkt, maar U ziet: het gaat even goed in katoen.
Liberty fan

Een bloesje met polosluiting en 2 stolpplooitjes in voor- en achterpand.
Liberty fan

En flapjes aan de schoudernaden en in het rugpand.
Liberty fan
Liberty fan

Die polosluiting...da's echt niet van de poes. De doorlopende tekst in de Knippie is ook niet echt een grote hulp. Lang leve patronen met een lijvige foto-geïllustreerde  handleiding, if you ask me.
Na wat gegoogel vond ik hier (bij naaitechnieken/halsrand) en hier eindelijk wat hulp. Al is het niet geworden hoe het er in de Knippie uitziet. Maar ik weiger daarvoor schuld te bekennen. Damn you Knippie.
Liberty fan

De stof is van Liberty Art Fabrics. I'm a Liberty addict.  Niet zo erg als zij, zij is een 'groupie'. Maar het komt in de buurt.
Liberty stoffen zijn moeilijk te vinden. Je kan het ganse gamma online kopen bij Liberty zelf. Maar wat is nu leuker dan al die stofjes in het echt te bewonderen, door je vingers te laten glijden en de zachtheid van de stof te voelen. Julija's in Antwerpen heeft een groot assortiment Liberty. En geraak je niet tot in Anwerpen dan is er nog haar webshop.
Nu nog kiezen.
Liberty fan
Liberty fan

Die mooie, schattige knoopjes in het perfecte geel komen van Mertens Mercerie in Melle.
Die hebben een assortiment knopen om van achterover te vallen.
Liberty fan

U geloof het niet? Kijk maar eens mee. Een ganse wand voooooooool met knopen. Mooi gesorteerd per kleur. Een lust voor het oog. Een plezier voor eenieder die zoekt naar dat perfecte knoopje om zijn naaisel af te werken.
Knopenwalhalla bij Mertens Mercerie
Knopenwalhalla bij Mertens Mercerie
Knopenwalhalla bij Mertens Mercerie

Tegenover die lange en hoge wand nog een lage kast vol knopen.
Knopenwalhalla bij Mertens Mercerie

En aan de achterkant van die lage kast nog knopen.
Knopenwalhalla bij Mertens Mercerie

Van ver ziet dat er zo uit.
Knopenwalhalla bij Mertens Mercerie

Van dicht ziet dat er zo uit.
Knopenwalhalla bij Mertens Mercerie
Knopenwalhalla bij Mertens Mercerie
Knopenwalhalla bij Mertens Mercerie
Knopenwalhalla bij Mertens Mercerie
Knopenwalhalla bij Mertens Mercerie
Dit is steevast een werkje voor Stien en Janne. Met het stofje in de hand gaan ze samen op zoek. Mutsen en sjaals...oktober 2011...ik zei het toch al.
Stien kiest knopen
Janne kiest knopen

36 opmerkingen:

  1. Jeuj voor de doorzetting! Weer een leuk bloesje!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh mijn god
    Die knopen...
    Ik kruip (letterlijk, daar durf ik geen foto's van trekken in de winkel) over menig baal stof of doos of moet er soms zelfs verzetten al wel eens in de 'Stunt' hier in Antwerpen. Maar dit... het walhalla!

    Liberty: vorige week nog het boek door mijn handen laten glijden. Zalige stofjes. En bij Julija kan ik even lang naar het ideale stofje turen zoals uw kinderen naar het juiste knoopje aan het zoeken zijn. Die polosluiting is ondanks het gevloek toch prachtig gelukt hoor!

    Die knopen... Man man man, nog niet goed van.

    Annick

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Kan er iemand het adres van dit knopenparadijs doormailen

      Verwijderen
    2. Dat adresje wil ik ook wel! Heeft er iemand op jouw reactie geantwoord, Miranda?

      Verwijderen
    3. Mertens Mercerie

      BRUSSELSESTEENWEG 127 A
      9090 Melle

      Tel. 09/231 66 79
      Fax 09/232 07 89
      info@mertensmercerie.be

      Verwijderen
  3. Adembenemend, die knopen!
    En het bloesje ook trouwens. dat is zo'n bloesje waar ik aan wil voelen ...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het is echt een schoontje! Zowel het bloesje als de dochter!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. dat bloesje is prachtig geworden!!
    En die knopen, wauw...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Waw waw waw... Echt geweldig. Het bloesjes is ook echt super mooi! En die stof...

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik heb dat nog liggen in tricot! Prachtig met haar rode haartjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Heerlijk meisje in prachtig bloesje... en broek!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Super bloesje. En perfect toch voor dit weertje?
    Kei mooi stofje ook, jammer dat ik het niet in mijn assortiment heb. De prijs van de Liberty's doet me altijd wat tegenhouden (en de immense voorraad in mijn kasten ook)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Voor Libertyverslaafden is er online ook nog altijd Shaukat, al kan je best eerst op de website van Liberty zelf kijken, want Shaukat is zowat de meest crappy website ter wereld :-) Volgens mij zijn ze wel een goed excuus voor een tripje naar Londen!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Helemaal van slag door het assortiment knopen! Dat is wat anders dan in de Veritas!
    Leuk hè, om de dochters zelf de knopen te laten kiezen. En ze hebben duidelijk een even goede smaak als de mama!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hi Hi klinkt bekend. Ik heb het bloesje zelf ook gemaakt uit een rode rib..... Maar het bleef ook erg lang hangen voor ik mezelf er toe kon zetten het af te maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Toen ik de eerste (en tot nu toe enige ;-) ) keer bij Mertens binnen ging, viel me de collectie knopen ook meteen op. Veel te veel keuze voor een twijfelaarster als mezelve! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. wow! voor het bloesje en de knopen!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Prachtig! Dat is zo'n mooi stofje en een perfecte knopenkeuze. Fantastisch al die knopen op een rij, mooie foto's!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Dat bloesje is geweldig! Ik zou er alvast niet genoeg doorzettingsvermogen voor hebben, vrees ik. En die knopenwand, mijn god, dat is nog eens een knopenaanbod zeg. Ik zou niet meer kunnen kiezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Oef, ik dacht altijd dat het aan mezelf lag dat die Knippie-uitleg soms veel op Chinees lijkt.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Straf gedaan dat bloesje! En o wee, ik twijfel al maanden om een kleedje met polosluiting voor mezelf te naaien en net nu ik de moed aan het vinden was, blijkt dat jij dit geen sinecure vindt... Ok - dan ga ik nog 10 keer meer peptalk nodig hebben ;-) Heel mooi gedaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wow, ik kan geloven dat je daar karakter voor moet hebben! Dat ziet er super moeilijk uit! Maar het resultaat mag gezien worden, zo mooi!!
    En een mooi stofje, inderdaad!
    Goh, zoveel knopen! Is dat dan niet moeilijk om te kiezen, met zoveel keuze? ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Goed dat je hebt doorgezet! Het is een schoontje geworden.
    Ik heb hier onlangs een broek bovengehaald die ik een jaar of zes geleden aan de kant heb gelegd... wie weet maak ik die ook nog eens af...

    BeantwoordenVerwijderen
  21. oh supermooi! en over walhalla gesproken...A-M-A-I !!!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Echt een leuk bloesje! En die knopjes! Bij Mertens moet is precies eens echt langs gaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Die kleur van dat bloesje en de kleur van haar haar/ogen, dat doet iets met een mens. Een shot zomer, zoiets.

    Polosluiting, hier ligt ook zo'n item dat op de lat naaimachine - vuilbak steeds meer naar rechts opschuift.

    En waaaaaaaat en walhalla, inderdaad! Die plannen toevallig geen vestiging in het Leuvense?

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Mooie combinatie met haar haartjes.
    En op foto 6 zie ik gewoon een jongere versie van jou.

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Staat haar heel schoon! En leuk, die knopenwand.

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Kende ik de winkel niet, ik zou er nu stante pede heen willen! En die bloes echt. Ik ben fan van al je maaksels, maar dit behoort tot mijn Mama P. top 3. Ik vind het prachtig.

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Merci voor d links met de uitleg, ziet er mij nogal verstaanbaar uit

    clementine

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Kende die winkel niet stel je voor en ik werk al 18 jaar in Melle. Dus gisteren direct naar het werk vroemmmmmmmmmmmmm. Knopen kiezen, zoveel mooie het kiezen was niet makkelijk. al wat worden nu ik weet dat dit maar 2km van het werk af is. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Schoon, wat een beautie toch. En zeg, Knippie zou eens een banvloek mogen krijgen. Verdorie, pokkeduur en uitleg waar ik me altijd oliedom bij voel. We gaan eens aan Kim haar mouw trekken, zou dat geen goed idee zijn?

    BeantwoordenVerwijderen