maandag 11 juli 2011

Tips voor knoopsgaten in tricot

Ik kreeg last van stress, veel stress op het moment dat ik knoopsgaten moest maken in de oh zo schone Urban Hoodie van Roos.
Knoopsgaten en ik...geen dikke vrienden. Knoopsgaten in tricot en ik...dat zag ik niet goedkomen. Ik had nog nooit knoopsgaten gemaakt in tricot en de proefpogingen op restlapjes voorspelden niet veel goeds. Het angstzweet brak mij uit. Angst om de gilet, na een foutloos parcours, op het einde alsnog te verprutsen.

Ik nam daarom het wijze besluit een hulplijn in te roepen. Zij gaf me heel handige tips die ik graag met U deel. Want misschien hebt U ook nog nooit knoopsgaten gemaakt in tricot. Of lukt het U niet om dat op een deftige manier te doen?
Heeft U zelf nog tips of opmerkingen na onderstaande uitleg, geef die dan zeker mee in een reactie op deze post!


Voor het perfecte knoopsgat in tricot heb je twee dingen nodig: scheurbare tussenvoering (Vlieseline stickvlies) en cordonnetdraad.
Knoopsgaten in tricot NODIG


STAP 1. Versteviging van het knoopsgat
Speld een stukje stikvlies aan de achterkant van het knoopsgat dat je wil maken. De stikvlies zorgt voor een beetje versteviging bij het maken van het knoopsgat en zorgt er voor dat de stof gelijkmatig wordt geleid onder de knoopsgatenvoet.
Knoopsgaten in tricot  STAP 1


STAP 2. Maak het knoopsgat
Hier komt de cordonnetdraad aan te pas. Cordonnetdraad is een iets dikker garen dan de standaard stikzijde en wordt vaak gebruikt bij sierstikken. Hier wordt het gebruikt als vuldraad in het stiksel van het knoopsgat. De vuldraad versterkt het knoopsgat, zorgt voor een mooiere vorm en een iets verheven stiksel. Bij tricot zorgt het er bovendien ook voor dat het knoopsgat niet uitrekt.

Ik leg hier uit hoe het in zijn werk gaat met de automatische knoopsgatenvoet bij een Brother. Het zal bij elk merk naaimachine ongetwijfeld anders zijn. Raadpleeg daarvoor de handleiding van je naaimachine.

Aan de achterkant en voorkant van mijn knoopsgatenvoet zit een tandje waarover je de cordonnetdraad moet leggen.
Vuldraad
Vuldraad

Eens de draad over dit tandje ligt, geleid je hem naar de voorkant van het knoopsgatenvoetje en dit onder de knoopsgatenvoet. De draad komt tussen de stof en de voet te liggen in twee evenwijdige banen.
Dit is het beeld langs de achterkant van de naaimachine/knoopsgatenvoet.
Vuldraad
Vuldraad

Dit is het beeld langs de voorkant van de naaimachine/knoopsgatenvoet. De beide draadjes passen precies in 2 uitsparingen van het voetje. De zigzagbeweging van de naald bij het maken van het knoopsgat moet juist heen en weer over de cordonnetdraad gaan.
Vuldraad

De cordonnetdraad komt dus verborgen te liggen onder het zigzagstiksel van de verticale delen van je knoopsgat.
Vuldraad
Vuldraad


STAP 3. Afwerken van het knoopsgat
Haal de stof vanonder je machine en je krijgt dit te zien.
Knoopsgaten in tricot STAP 2

Nu moet je, langs de onderkant van het knoopsgat, aan de draadjes trekken zodat de lus verdwijnt in het bovenste horizontale zigzagstiksel van je knoopsgat.
Knoopsgaten in tricot STAP 2 (2)
Knoopsgaten in tricot STAP 2 (3)
Knoopsgaten in tricot STAP 2.4

Goed trekken tot je de cordonnetdraad niet meer ziet zitten. De twee onderste draden knoop je samen en trek je aan zodat het knoopje in het onderste horizontale zigzagstiksel komt te liggen.


STAP 4. Verwijderen van het stikvlies
Ziehier de achterkant van je knoopsgat. Je kan het stikvlies nu gewoon wegscheuren.
Knoopsgaten in tricot STAP 2A
Knoopsgaten in tricot STAP 2A (2)
Knoopsgaten in tricot STAP 2A (3)

Et voila, je knoopsgat is klaar.
Knoopsgat in tricot

40 opmerkingen:

  1. Bedankt voor de uitleg! Ik moet mijn voetje eens bekijken, geen idee dat dat haakje daarvoor diende.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. wat een perfect knoopsgat! bedankt voor de tips!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Su-per. Weer iets bijgeleerd over het knoopsgatvoetje van mijn Brother!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een handige tip ! Heel erg bedankt, vroeg of laat komt ons dit misschien ook wel van pas !

    BeantwoordenVerwijderen
  5. tschijnt dat dat met plakband ook lukt, maar ik heb het bij een sweater onlangs ook met stickvlies gedaan, wou geen risico's nemen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ja, wat een fijne tips!
    Want ik, nou ja, ik verpestte aleens een mooi tricot vestje, omdat de knoopsgaten jammer mislukte. Alleen daar blog ik dan nooit over. Want dat past niet binnen mijn perfecte image... :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Bedankt voor de tip. Heb ook zo'n Brother met automatisch knoopsgat en dit komt zeker van pas!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Super-uitleg! Die gaat zééker nog van pas komen, bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. ik zit hier van "moh" en "goh " en "zie dat nu" Vuldraad begot, wie had dat nu kunnen denken... De tip van het jaar effenaf!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Als je een 'oude' machine bezit (zoals ik) zonder automatische knoopsgatenmaker, kan je dit ook toepassen op een handgemaakt knoopsgat: je stikt één lijn over de draad, vormt de dwarsdragen van je knoopsgat, keert je stof en leidt de vuldraad ook naar de andere kant. In de naailes leerden ze me dat dit ook perfect kan met drieggaren en dat je idd. ook plakband aan de achterkant kan aanbrengen als versteviging. Heel duidelijk uitgelegd Isabelle!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ge zijt gewoon een heldin, gij. Ik zie dat hoe langer hoe meer zitten, tricot. En er is een pakketje onderweg naar hier, kan serieus waar niet wachten. Peis wel dat ik me daar 's nachts mee ga moeten bezig houden als ik mijn agenda de komende weken bekijk, maar ja, als ge met een verslaving zit... Deze uitleg is echt prima onderhoud daarvoor. Merci!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. *maakt een bladwijzer voor deze pagina en bewaart het in de map 'supertips'*

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik heb dat ook altijd, die angst om het op het einde nog grandioos te verpesten!

    Wat die knoopsgaten betreft, daar ga ik toch maar afblijven. Het lukt me eindelijk om gewone knoopsgaten te maken, allee mijn stikmachine doet dat zo goed als op haar eentje, maar de deze zien me er toch iets te tricky uit. Knap gedaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wow, dat is pas een duidelijke uitleg. Bedankt.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. maar dat wist ik niet zeg! Ik doe knoopsgaten in tricot gewoon met een stukje versteviging erachter te strijken, maar met die koord, eens uitvissen heo dat bij mijn machien zit...

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ah, merci! Ik had er ook geen idee van dat dat haakje daarvoor diende! Kzal toch ook eens in de tricot moeten vliegen hé, maar na mijn zwangerschap kan ik precies geen rekbare stoffen meer verdragen, noch aan mijn lijf, noch onder het machien :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  17. super uitleg! en een heeeeeeeeeeeel mooie hoodie! <3

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat een supergoeie tip ! Ik ga vanavond mijn voetje even bekijken want ik heb een Husqvarna.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wow, bijgeleerd! Ik voeg dit nog toe aan de files!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. @An, had ik nu naailes gevolgd dan had ik kennelijk geen twee jaar moeten wachten op deze techniek.;)

    @Nele84, over die verslaving moet ge mij niets meer leren, ik weet er alles van.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Die uitleg ga ik zeker nog komen raadplegen,de eerste en laatste keer dzt ik een knoopsgat in tricot heb proberen maken heb ik daar zo mee gesukkeld!Blij dat sew_an in de buurt was toen.Merci!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. ik moet dringend eens meer gaan durven dan rokjes en kleedjes...

    BeantwoordenVerwijderen
  23. That has got to be the number one tip I have learned this year on sewing! I cannot wait to try it. I loooove sewing with knits, but it is not without frustration. I quickly ran from the computer to see if my buttonhole attachment looks like yours. I have a Kenmore sewing machine made by Janome. It's a little different but I think it is for the same purpose. Instead of a little hook like yours has, it is just a little tab of plastic.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. @Sascha, thanks for visiting my blog! I hope the tips works for you, because it really works like a charm. Did you understand everything (google translate?)?

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Bedankt voor de uitleg ! Ga ik zeker eens proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Vroeg me altijd al af hoe dat wrkte met die haakjes. Mooi uitgelegd, super!! Bedankt!!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Hartelijk dank! Weer iets geleerd!
    Groetjes, Mio

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Het is echt een supertip!! Ik heb hem juist uitgeprobeerd voor de Hoodie van mijn dochtertje en het ziet er veel beter uit!! De Hoodie van mijn zoontje had ik zonder gedaan (ik had die tip toen nog niet gezien) en je ziet echt het verschil. De knoopsgaten op die van mijn dochtertje zijn veel properder. Ik heb alleen serieus zitten prutsen om de draad op zijn plaats te krijgen op het knoopsgatenvoetje, maar het is het echt wel waard.

    Vele lieve groetjes
    Fannytje

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Dat ziet er een stuk gemakkelijker uit!
    Bedankt

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Dat ziet er een stuk gemakkelijker uit!
    Bedankt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Scholliers Louis14 mei 2013 om 13:07

      Blouses waarvan de knopen uit de knoopsgaten springen. De ergernis van vele vrouwen. Plaats de knoopsgaten horizontaal inplaats van vertikaal en probleem opgelost! Een knoopsgat vertikaal wordt bij aanspannen kledij opengetrokken terwijl dit bij een horizontaal geplaatst knoopsgat niet het geval is, integendeel.

      Verwijderen
  31. Yeah! Nu weet ik waar dat malle haakje voor dient. Mijn handleiding beschreef dit niet. Nieuwe poging knoopsgaten maken. Dank je wel

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Met welke soort knoopsgatensteek deed je dit? Met een speciaal voor rekstof of met een standaardknoopsgatensteek? Ik ben namelijk aan het kijken voor een nieuwe naaimachine en weet nog niet hoeveel knoopsgatsteken ik nodig heb/vind.

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Wow! Wat een fijne handleiding :-) Ik zag het niet zitten vanmorgen, die knoopsgaten, maar een dag oefenen met alle tips en nu heb ik 4 prachtige knoopsgaten en genoeg vertrouwen voor nog veel meer!

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Wat een supertip! Heel erg bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Vraagje: ik heb niet van dat dikkere garen in huis, kan ik daar iets anders voor gebruiken?

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Oh wat fijn ik zag mijn mooi werk ook al verloren gaan

    BeantwoordenVerwijderen