zondag 2 januari 2011

Overjaarse donsovertrek

Ik werk graag tegen een deadline aan. Als ik één goed voornemen heb voor 2011 dan is het wel mijn daaraan gekoppelde uitstelgedrag een beetje terug te schroeven. Ik ben het jaar op dat gebied dan ook goed begonnen. Bijna een jaar geleden kocht ik stof om ons een dekbedovertrek te maken. U leest het goed: bijna een jaar geleden. En de eerste dag van het nieuwe jaar, heb ik er eindelijk eens werk van gemaakt. Ik had allerlei wilde plannen met paspel en contrasterende stroken stof. Maar nadat dit project een jaar boven mijn hoofd hing, kon het niet rap genoeg af zijn en werd het een eenvoudig rechttoe rechtaan overtrek.
Donsovertrek
Donsovertrek
Donsovertrek

Het ziet eruit alsof het niet veel inhoudt: gewoon twee lappen op mekaar stikken? Er is echter een aanvaardbare reden waarom dit project zo lang werd uitgesteld: werken met 8 m² stof is pure hel. Ik zat continu in de knoei met die grote lappen, kreeg de stof niet effen om evenwijdige lijnen af te kunnen tekenen, enzovoorts.
Uiteindelijk ben ik er toch een uur of 4 mee bezig geweest...ook al houdt het niet veel meer in dan rechtdoorstikken. Niet gauw voor herhaling vatbaar, als je het mij vraagt. Het ziet er ook uit alsof het kleur niet past bij het behang, maar dat is fotografisch bedrog (moeilijk te fotograferen die handel).

En als we dan toch de slaapkamer aan het prijsgeven zijn...nog een fotooke van uit nen anderen hoek.
Donsovertrek
Het behang komt van bij Priem, de bijhorende verf haalde ik bij mijn getrouwe verfboer.

De onderkant van het overtrek werd afgewerkt met knopen. Wij hebben namelijk een boxspring en die flap die normaal bij een overtrek komt, daar kunnen wij niets mee doen.
Donsovertrek knopen

Voila, deze last is van mijn schouders. Spijtig genoeg heb ik zo nog een projectje liggen dat al een half jaar aansleept. Ik ga mij daar de komende week eens mee bezig houden.

21 opmerkingen:

  1. wel een gedurfd project hoor, met zulke grote lappen stof. daar waag ik me niet aan, kan me voorstellen dat je 't zo lang hebt uitgesteld. goed gelukt hoor! en het behang vind ik ook heel mooi

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dapper, ik heb dat ook nog ergens in mijn achterhoofd zitten als project(je) die -je zal ik maar schrappen als ik dit lees. Als je nog goeie tips hebt om die grote lappen te hanteren en op de juiste plek te krijgen...?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Lies, je moet sowieso met twee zijn: je man dus inschakelen. Veel strijken en veel spelden. En rustig blijven ;).

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wauw, is dat jullie slaapkamer? Net een hotel, mooi hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Moooooi!! Jullie zullen lekker slapen!!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. dat behang heeft nog bij mijn ouders gehangen. LOL!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Waw, grote lappen stof,
    een heerlijk behankje
    en vooral het idee van de leeslampen aan je bed worden hier in mijn zetel bewonderd!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Zo'n schijnbaar rustgevende slaapkamer. En straf zeg, zelf zo'n gigantische overtrek maken. 't Is zeer geslaagd!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Knap gedaan! En ik ben helemaal weg van dat zalige behang!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Pluimpje voor jou! Ik heb die extra lap aan de voeten wel nodig en naai die er steeds zelf aan en vloek dat het geen naam heeft op die meters stof. Ik ben ook dol op jouw slaapkamer. Zo knus!
    Jullie boven is bijna af, zeker?

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Amai jah! Hels, zo'n grote lappen stof...

    Hoe hebt ge dat voor elkaar gekregen om ze recht op recht te krijgen? Handige tips?
    Een dekbedovertrek, daar heb ik mij nog niet aan gewaagd, maar gordijnen stikken vond ik ook al een hele uitdaging qua grootte.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Maar waaaaw, wat hebben jullie toch een prachtig ingericht huis! Wat staat er achter dat muurke? Een dressing??!! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. mijn dekbedovertrekken uit de naailes hebben mij ook bloed zweet en net geen tranen gekost...
    Vind het trouwens prachtig, zo geen nachttafeltjes, maar wel schoon staande lampen, met jouw foto kan ik misschien mijn ventje overtuigen..

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ben ik even blij dat ik jouw blog gevonden heb! Als beginnend naaister dacht ik dat zo'n dekbedovertrek een goed project zou zijn om m'n naaikunsten te oefenen. Ik denk dat ik toch maar iets anders ga zoeken...
    Het jouwe is wel heel geslaagd.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Net een hotel, die slaapkamer van jullie! Een gezellig hotel om precies te zijn, want de doorsnee hotelkamer is meestal in mindere mate iets om jaloers op te zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Kan me voorstellen dat het ellendig is om met zoveel stof te werken.. Het resultaat daarentegen is wel geweldig. Heel sjiek. Wie zou hier nu niet willen dromen.. Zo'n mooie kamer!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. @Photocopy...exact hetzelfde behang? Zo tof.

    @Liesel, achter het muurke staan haaks (rug aan rug) 2 keers 1 meter Pax-kasten...ge kunt geen opbergruimte genoeg hebben. De kleerkast staat achter de rug van de fotograaf.

    @Emma, 'k zal mijn lappen sparen dan voor jou ;). De boven is idd bijna af. Nog Janne's kamer te gaan en dan zijn alle kamers ingericht.

    @Katrien, ja 't schijnt dat gordijnen hetzelfde kaliber aan miserie leveren. Tips: een hulp inschakelen, veel spelden en rustig blijven.

    @Emme, blij te horen dat ik geen uitzondering ben ;).

    @Hermelijn, meer dan rechtdoorstikken moet ge naaisgewijs niet kunnen. De uitdaging ligt hem vooral in de voorbereiding. Maar veel voldoening geeft het toch niet: ik zou een ander projectje zoeken om te beginnen.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Heel mooi gedaan! Superleuk behangpapiertje trouwens ;-)!
    Groetjes,
    Louise x

    BeantwoordenVerwijderen